Nyheter

Avgörande påverkansmöjlighet – Vasakronans påbyggnad

Den 11 juni tar stadsbyggnadsnämnden beslut om nästa steg för detaljplanen för Rosteriet 6 och 8. Handlingarna inför sammanträdet, som visar eventuella ändringar i förslaget, verkar ännu inte finnas tillgängliga i e-tjänsten trots att det bara är några dagar kvar. Därför är det extra viktigt att så många som möjligt mejlar politikerna redan idag, innan beslutet fattas. 

Skriv gärna kort och personligt om hur förslaget påverkar dig och området, till exempel:

  • förlust av ljusinsläpp, himmelsblick och kvällssol
  • mer skuggning och känsla av instängdhet
  • påverkan på Trekantsparken och Rosterigränd
  • att volymerna inte harmonierar med området
  • risk att den grönklassade byggnaden förvanskas
  • oro för ett dött kontorskvarter, eftersom betydande kontorsytor redan står tomma både i Vasakronans hus och i närområdet

Till S, V och MP: be dem stå fast vid sina tidigare krav om lägre höjd, varsamhet och att den grönklassade byggnaden ska värnas.

Till C, M, L och SD: lyft att planförslaget är för stort, för högt och för dåligt anpassat till platsen, och att det därför bör omarbetas kraftigt eller inte gå vidare i nuvarande form.

Inspiration för formuleringar finns här

Politiker att mejla (maila gärna flera!):

Jan Valeskog (S) –

Maria Mustonen (V) –

Cecilia Obermüller (MP) –

Jonas Naddebo (C) –

Johan Nilsson (M) –

Björn Ljung (L) –  (?)

Mats Johnsson (SD) –  

Ytterligare ledamöter i stadsbyggnadsnämnden

  • Per Strängberg (S) –
  • Felicia Schartner Giertta (S) –
  • Aidin Zandian (V) –
  • Kristina Lutz (M) –
  • Annika Elmlund (M) –

Länk till sammanträdet:

https://etjanster.stockholm.se/Byggochplantjansten/sammantrade/24629065

 

Årsstämma 2026

 Föreningens ordinarie årsstämma kommer att hållas måndagen den 25 maj 2026 kl. 18.30 på Lustikulla, Liljeholmens Konferens & Event, Liljeholmsvägen 18.

Vänligen kom i god tid så att vi hinner pricka av samtliga deltagare och kan påbörja stämman på utsatt tid. Lättare förtäring och kaffe serveras från kl. 18.00.

Viktiga dokument såsom kallelse, årsredovisning och motioner kommer att publiceras på föreningens hemsida (inloggat läge).

Vid eventuella frågor är ni välkomna att kontakta Styrelsen på 

Varmt välkomna!
Styrelsen

 

Planerad kontorspåbyggnad Rosteriet 6 och 8 – så påverkas vårt hus

Vasakronan planerar omfattande påbyggnader av kontorsfastigheterna Rosteriet 6 och 8, direkt intill vår bostadsfastighet.

Av Vasakronan och stadens senaste planmaterial inför samrådet framgår att byggnaderna föreslås byggas på med en lång och hög sammanhängande byggnadsvolym på uppemot 9–10 våningar, med en totalhöjd som överstiger vår fastighet. Därutöver planeras flera nya byggnadsvolymer placerade mycket nära vår fasad samt i riktning mot Trekanten. Sammantaget innebär detta en mycket stor och dominerande bebyggelse som kommer att omsluta vår fastighet i två väderstreck och få betydande påverkan på oss och vår närmiljö.

Konsekvenserna för oss ser ut att kunna bli:

  • Kraftigt reducerat, i vissa fall troligen helt uteblivet solljus för de som har balkong eller fönster mot Rosterigränd, särskilt märkbart under sommarkvällar/eftermiddagar
  • En mer instängd och skuggig gårdsmiljö, till följd av framflyttade och högre fasader
  • Förlorad utsikt och minskat himmelsutblick i flera väderstreck
  • En påtaglig försämring av boendekvalitet och bostadsvärde

Samråd för detaljplanen planeras att pågå mellan den 10 februari och den 23 mars 2026.

Styrelsen har redan skickat in ett yttrande till Stockholms stad där vi uttrycker vår oro för den påverkan som påbyggnationerna riskerar att få för både föreningens medlemmar och området i stort. Det har ännu inte gett någon synbar påverkan på planerna så vitt vi har sett. Ytterligare yttranden kommer att lämnas under samrådet. Samtidigt är det mycket viktigt att även enskilda medlemmar skickar in egna synpunkter, där man beskriver de befarade konsekvenserna, gärna även direkt till våra lokalpolitiker. Vi kommer att återkomma med mer information om hur detta går till.

Vi ser gärna att fler engagerar sig i ärendet och planerar att anordna ett medlemsmöte i början av februari. Har du förslag, sakkunskap eller kontakter som kan vara till hjälp är du varmt välkommen att höra av dig till styrelsen redan idag.

Alla aktuella handlingar finns tillgängliga i inloggat läge på föreningens hemsida under: ”Mitt boende” → ”Påbyggnad Vasakronan”.

Styrelsen


Hänsyn till vilotid i förskolan

Styrelsen har blivit kontaktade av förskolan som ligger i vårt hus med en vänlig önskan. Under vilostunden, varje vardag mellan kl. 11:30 och 13:00, sover barnen och under den tiden behöver det vara så tyst som möjligt i deras lokaler.

Förskolan har upplevt att vissa ljud, som borrning eller andra högljudda arbeten i lägenheterna ovanför, ibland stör barnens sömn. Vi i styrelsen vill därför förmedla deras önskemål och samtidigt uppmuntra alla boende i T1/ovanför förskolan att, om möjligt, undvika borrning eller liknande störande ljud just under denna tid.

Det är ingen strikt regel, men en omtänksam hänsyn till våra minsta grannar.

Tack för visad förståelse och omtanke!

Styrelsen Brf Rosteriet

DU BOR HÄR - OCH DU BEHÖVS!

Vi delar alla nöjet att få bo i denna fina förening, centralt, nära kommunikationer, affärer och härliga naturstråk. Det mesta flyter på, lampor lyser, räntor betalas, budget hålls, garageportar öppnas och sopor som vi sorterar försvinner. Poolen hålls ren och lagom varm, buskar klipps, grus borstas, snö skottas och grinden hålls hel och stängd.

För det allra mesta – med vissa kortare undantag – så flyter ditt boende på, som du hade tänkt dig. 

Men för att det skall kunna vara så för dig, så jobbar flera av dina grannar engagerat - för din skull. De ses en gång i månaden och stämmer av ärenden, tar på sig uppgifter, och för föreningens angelägenheter framåt. De har heltidsjobb och små barn och ett helt liv som skall skötas, men de inser att i det livet ingår att värna om sitt boende för att bibehålla dess marknadsvärde och det fina rykte som vår bostadsrättsförening har. Därför sitter de i styrelsen! 

Nu söker vi fler som kan vara intresserade av att bidra till styrelsens arbete!

Vi söker kompetens inom juridik, ekonomi och IT. Du bör vara trygg i dig själv, vara nyfiken och inte ducka för att få uppgifter som kräver lite av dig. Styrelsearbetet är utvecklande och roligt, kom med och testa!

Hör av dig till Valberedningen på: 

Hälsningar från Daniel Neiberg, Camilla Lindståhl och Helena Zadig